Tinejdžeri
se često susreću sa nerazumijevanjem od strane okoline, ponajviše od strane
svojih roditelja. Razlozi za to su između ostalog generacijski jaz ali i velike
promjene koje se unutar tog vremena dešavaju.
Sociološka
i psihološka situacija roditelja i tinejdžera se razlikuje, pa često dolazi do
konflikata u porodici. Iako svađe nastaju zbog sitnica (odjeća, dužina kose,
čišćenje), one često dobivaju simbolično značenje, budući da je riječ o
emancipaciji mladih i vlastitoj kontroli. Riječ je o tome da tinejdžeri vide
sebe zrelijima nego što to odrasli misle o njima.
Približno
polovina svih mladih ima neki oblik problema koji se može nazvati pubertetskim
problemom. Jedna trećina pokazuje prolazne probleme, a oko jedna četvrtina njih
ne doživljava nikakve probleme.
Lagane
depresije ili loše osjećanje javlja se
kod oba spola, iako je djevojčicama teže vladati svojim negativnim osjećajima
ili ih one ne potiskuju u istoj mjeri kao što to čine dječaci. Djevojčice,
također, teže rješavaju svoje probleme jer uzroke problema preuzimaju na sebe,
smatraju da mogu kriviti same sebe i osjećaju se bespomoćne. Dječaci radije prebacuju
krivicu na nekog drugog ili na nešto drugo i pokušavaju nešto riješiti u vezi
sa svojom situacijom.
-
Bez osnovnog povjerenja,
samostalnosti, inicijative i žudnje za aktivnošću (tj. ranijih pozitivnih
rješenja kriza) teško je razviti stabilan identitet tokom tinejdžerske dobi.
Tinejdžersko rješavanje krize ima utjecaja na ishod kasnijih kriza kao
odraslog. Stvaranje identiteta tokom mladenačke dobi svodi se na definiranje
sebe samog kao jedinstvenog bića i na razvoj identiteta. Ovo se odvija
djelimično kroz povezivanje ranijih dječjih identiteta, a djelimično stvaranjem
novog identiteta odraslog.
Ključ
pozitivnog rješenja mladenačke krize ostvaruje se interakcijom sa drugima, kako
s vršnjacima tako i sa odraslima. Druge osobe funkcioniraju kao ogledalo koje
tinejdžeru prenosi potrebnu informaciju za postizanje stabilne slike onoga ko
on jeste ili bi trebao biti. Samoosjećanje, samorespekt i samopouzdanje
oblikuju se preko reakcija drugih.
Tinejdžeri
su izloženi snažnom pritisku socijalne okoline. Različite kulture i socijalni
odnos određuju hoće li mladenačka dob trajati duže i biti ispunjena konfliktima
ili će biti relativno kratka i bez problema. Što više alternativa identiteta
jedno društvo nudi, to će i tinejdžersko doba biti turbulentnije. Osim toga,
danas ovome treba dodati dvojbu i strah pred budućnošću, što se odnosi na nezaposlenost,
uništavanje čovjekove okoline, prenaseljenost, te izvjestan broj drugih
neprijatnosti.
Negativno
rješenje mladenačke krize – pometnja identiteta - vodi ka nepovezanom i
nepotpunom poimanju sebe. Moguće su različite situacije, počevši od toga da
osoba ne zna u potpunosti ko je, pa do gotovo psihotičnih stanja pometnje.
„Normalnu“
pometnju karakteriziraju u velikoj mjeri samopouzdanje, anksioznost pri
donošenju odluka, anksioznost za postizanjem uspjeha, poteškoće u bliskim
relacijama i bojazan od seksualne disfunkcije.
Pošto
su pitanja identiteta tako istaknuta za vrijeme adolescencije, također je važno
i samoosjećanje, kao i njegov razvoj. Obično se smatra da najmanje ¼ svih
mladih ima problema sa svojim samoosjećanjem i to se više odnosi na djevojčice
nego na dječake. Normalno samoosjećanje postaje stabilno na vrijeme, dok loše
samoosjećanje u početku puberteta vremenom se najčešće poboljšava. Mlade sa
slabim poimanjem sebe i lošim samoosjećanjem rijetko primjećujemo, oni su
relativno šutljivi, što znači da i roditelji i nastavnici trebaju imati
otvorene oči i kad je riječ o šutljivoj djeci.
- Identitet i samostalnost dvije su
trajno učestale teme tokom čitavog života. Obično se razlikuju tri različita
aspekta samostalnosti. Prvi se odnosi na emocionalnu samostalnost u bliskim
relacijama, prije svega prema roditeljima. Relacija između roditelja i djece
prolazi tijekom života više puta kvalitativne promjene, između ostalog i u tome
ko odlučuje, kakav je utjecaj jednih na druge, koliko se često viđaju i u
kolikoj su mjeri ovisni jedni o drugima. Drugi aspekt samostalnosti odnosi se
na postupke: sposobnost donošenja odluka i njihovog provođenja. Što je
tinejdžerova težnja za nezavisnošću od roditelja veća, to on umjesto toga
postaje zavisniji od grupe prijatelja.
Istinska
samostalnost odnosi se, međutim, na relativnu nezavisnost, tako što su odluke i
izbori koje osoba čini, njegove vlastite. Iako on, naravno, dozvoljava okolini
da utječe na njega, odluka ili izbor treba doći iznutra. Tokom tinejdžerskog
doba znatno se poboljšava sposobnost donošenja ličnih odluka, npr.
procjenjivanja rizika, gledanja unaprijed, odlaganja zadovoljenja potreba i
uspoređivanja različitih alternativnih načina postupanja jednih sa drugima. Treći
oblik samostalnosti odnosi se na vrednujuću autonomiju, razvijanje važećih
normi za moral, politiku i vjeru. Postoji više faktora koji olakšavaju ovaj
oblik samostalnosti. Mladi postaju sve sposobniji da apstraktno razmišljaju,
što unapređuje više principijelne osnove etičkih razmatranja.
-
Bliskost je veoma bitna za mlade,
bliskost u smislu bliske relacije koja se zasniva na zajedništvu, solidarnosti
i brizi. Identitet i bliskost pojmovi su koji idu zajedno. Riječ je ovdje o
zajedništvu, ali također i o individualnosti unutar zajedništva.
Tinejdžeri najprije moraju razviti svoj
identitet pa tek onda mogu postati bliski s nekim drugim; u suprotnom postoji
opasnost da ih bliskost zaplaši time da će biti progutani od nekog drugog
ljudskog bića.
Tokom
mladenačkih godina prijateljstvo jača kroz uzajamne osjećaje i relacije.
Prijatelji imaju, između ostalog, i tu funkciju da održavaju krhki ego tijekom
tinejdžerske dobi. Bliskost je obostrana i često ekskluzivna kad je, osobito
kod djevojčica, ograničena na najboljeg prijatelja (ili prijateljicu), na
prijateljstvo koje karakterizira otvorenost i povjerljivost. To da je
povjerljivi prijatelj gotovo uvijek istog spola, tipično je za prijateljske
relacije mladih. Nije česta pojava da prijatelji iz djetinjstva postaju i
mladenački prijatelji, ili da prijatelji iz tinejdžerskog doba često postaju
prijatelji koje osoba zadržava i u odrasloj dobi. Najduže traju prijateljske
relacije koje je neka osoba stekla u, otprilike svojim 20-im godinama.
Grupa
mladih je inače grupa koja se sastoji i od djevojčica i od dječaka i koja,
uglavnom, predstavlja socijalnu arenu. Tinejdžeri se tu sastaju, a ono što rade
odvija se u grupi. I mladi i odrasli
reagiraju s velikom uzrujanošću na isključenje, što doprinosi da grupa ima
snažan utjecaj na pojedinca u vezi sa odijevanjem, vrednovanjem i modelom
ponašanja.
Nema komentara:
Objavi komentar