ponedjeljak, 9. veljače 2015.

Metode koje djeluju na dijete bez galame i udaranja


Iako u posljednje vrijeme sve češće možemo čuti da se različiti segmenti društva zdušno bore protiv nasilja nad djecom, ali ipak nije na odmet podebljati temu i ponoviti gradivo vezano za metode koje djeluju na djecu bez galame i udaranja.
Ako pri tome znamo da dvije navedene „metode“ neće dati željene rezultate u odgoju djece još je jedan razlog više da ostanemo na tekstu koji slijedi.
Možda smo nekada bili svjedoci da dijete koje je fizički kažnjeno mirno sjedi i šuti, ali takav rezultat je trenutan. A postavlja se i pitanje šta želimo od djeteta? Da trajno sjedi i šuti i bude poslušna lutka koja će udovoljavati našim zahtjevima? Nisam baš uvjerena u to.
Često ćemo isto tako čuti da je „batina iz raja izašla“ i da ipak treba malo dati po stražnjici. Ali moje je mišljenje da je iz raja izašla jer joj tamo nije mjesto. U raju je kao što znamo sve divno i bajno.
Dijete koje se kažnjava fizički učimo da je takvo ponašanje u redu, te da i ono kada mu se nešto ne svidi ima pravo preuzeti model ponašanja kojem smo ga mi naučili. Osim toga, fizičkim kažnjavanjem šaljemo djetetu poruku da nije vrijedno, da je u redu tući nekoga koga voliš, te narušavamo njegov potencijal za daljnji kognitivni i emocionalni razvoj.
Važno je istaći da nikada ne postoji dovoljno razloga za ovakvu vrstu kazne. Dijete je ne razumije i sve što bismo tako postigli je potpuno suprotno od onoga što nam je primarna želja.
Umjesto udaraca i galame postoje neki drugi načini i metode kako bismo uticali na razvoj pozitivne discipline djeteta. To podrazumijeva mnogo ljubavi i poštovanja nježne djetetove ličnosti uz adekvatan pristup kod usvajanja pravila ponašanja i granica u okviru kojih se krećemo.

Šta umjesto vikanja i udaranja?

Disciplinska tehnika: Preusmjerite djetetovo ponašanje

Kako:
Odvratite djetetu pažnju nekom igračkom ili predložite novu aktivnost umjesto da stalno govorite „Prestani“ ili „Nemoj“

Imajte na umu:
Ovaj pozitivan pristup dobro djeluje na predškolsku djecu, jer imaju slabu kontrolu impulsa i manjka im kognitivna sposobnost da shvate zašto govorite „Ne“

Disciplinska tehnika: Ignorišite manje nepodopštine

Kako:
Izaberite koje ćete ponašanje ignorirati (npr. cviljenje ili psovanje, ali ne i udaranje). Ova taktika je također uspješna kod smirivanja „Kad prestaneš vrištati razgovarat ćemo o tome što želiš.“

Imajte na umu:
Neke dječje radnje više iritiraju nego što su štetne. Ako se previše na njih usmjerite, veća je vjerojatnost da ćete upasti u borbu moći ili da ćete pojačati to ponašanje.

Disciplinska tehnika: Hvalite razna ponašanja

Kako:
Svaki put kad dijete izabere da se ne ponaša problematično, pohvalite ga. (Npr. „Bilo je lijepo od tebe što si zamolio Tonija da se igraš s njegovim njegovim autićima.“)

Imajte na umu:
Ovo je uspješno kod djece koja su sklona tvrdoglavosti i suprotstavljanju. Uvijek povežite pohvalu sa specifičnom radnjom. (Npr. „Sviđa mi se što si se sjetio pokupiti kockice.“)

Disciplinska tehnika: Omogućite tjelesnu aktivnost i opuštanje

Kako upotrijebiti:
Osigurajte da dijete ima dovoljno vremena i prostora za igru. Idite vani na igrališta, ili na prostore za rekreaciju.

Imajte na umu:
To je dobra preventivna taktika. Mlađa djeca koja još ne mogu verbalizirati svoje osjećaje imati će koristi od toga što će pronaći način kako mogu ventilirati energiju.

Disciplinska tehnika: Izbjegavajte upotrebljavati „TI“ izjave, uvrede i kritike

Kako upotrijebiti:
Govorite o sebi, kako se osjećate i kako biste željeli da se dijete ponaša, a ne stvarajte generalne zaključke o djetetu na temelju jednog događaja. Ostanite mirni i neutralni koliko možete.

Imajte na umu:
Ovakav pristup dopušta djetetu da sačuva obraz i omogućuje mu da čuje što se od njega očekuje bez da se osjeća kritikovanim.

Disciplinska tehnika: Dajte mu izbora i mogućnosti

Kako upotrijebiti:
Omogućite jednostavne i praktične izbore kad je dijete svojeglavo. ( Npr.„Možeš uzeti ili lutku ili medu.“). Ali budite sigurni da ćete provesti tu odluku.

Imajte na umu:
Ovaj pristup pomaže djetetu da ima kontrolu i čini ga sposobnim da napravi izbor. Izbjegavajte nudit previše različitih izbora.

Disciplinska tehnika: Ohrabrite dijete da se izrazi

Kako upotrijebiti:
Ohrabrite dijete da vam kaže kako se osjeća ili što misli. Kad vidite da dijete udari ili gurne drugo dijete, zaustavite ga i recite: „Reci mi šta nije u redu.“

Imajte na umu:
Neku djecu treba ohrabriti da govore umjesto da se fizički izraze kad su ljuti. To se počinje već sa 2,5 god., ali ne očekujte da će djeca uvijek sve shvatiti.

Disciplinska tehnika: Ako ste nedostupni, jasno recite kad ćete se moći posvetiti

Kako:
Ako ne možete odgovoriti na djetetovu potrebu za vama odmah (Npr. razgovarate), recite: „Ne mogu sada s tobom razgovarati, ali ću moći uskoro. Pričekaj malo.“

Imajte na umu:
Neka djeca trebaju mnogo individualne pažnje. S ovom metodom, prihvaćate djetetovu potrebu, ali uvažavate i sebe i svoje vrijeme. To je također dobar način da spriječite ispade bijesa.

Disciplinska tehnika: Ohrabrujte iskazivanje stajališta

Kako:
Kada se djeca svađaju, svakom djetetu dajte priliku da ispriča svoju verziju priče. („Reci mi što se dogodilo? Kako si se osjećao?“), a tada pitajte „Što možemo sada učiniti?“

Imajte na umu:
Ova strategija je upotrebljiva kod djece s vještinama govora (nakon 2,5 god., a odlična za 6-to godišnjake.) Omogućuje djeci da ih se čuje i sasluša. Također uči rješavanju problema.

Disciplinska tehnika: Učite o uzroku i posljedici

Kako upotrijebiti:
Postavite posljedice za djecu prigodne dobi („Molim te, pospremi igračke za stolom kad se više ne igraš. Nećemo napustiti sobu dok nije uredna.“)

Imajte na umu:
Ovo najbolje funkcionira ako postavite očekivanja i objasnite posljedice ponašanja unaprijed. Tada svakako to provedite i budite dosljedni.

Nužno je pratiti rad, ponašanje i zalaganje djeteta i motivirati ga za napredak. Ponekad će to biti pohvalom, ponekad možda i kaznom, ali nikako ne smijemo dijete ignorisati. Ako ne primjećujemo njegovo ponašanje, ni dobro ni loše, dijete neće imati osjećaj pripadnosti porodici ili grupi u vrtiću, te će najvjerojatnije lošim ponašanjem pokušati svratiti pozornost na sebe.

U idućem tekstu pročitajte o pohvalama i nagradama naspram kazne. I još o postavljanju granica kao okviru u kojem se kreće i dešava odnos roditelj/odgajatelj – dijete.

Nema komentara:

Objavi komentar